Een vruchtbaar dagje - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Sharon Heijden - WaarBenJij.nu Een vruchtbaar dagje - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Sharon Heijden - WaarBenJij.nu

Een vruchtbaar dagje

Door: Sharon van der Heijden

Blijf op de hoogte en volg Sharon

03 Oktober 2016 | Peru, Cuzco

Het is weer maandag, dus tijd voor mijn vrijwilligerswerk. Dat betekent om 2 uur richting de avenida de la cultura, om om 3 uur te beginnen. Wel handig dat ik nu een kaartje met internet heb moeten kopen, dan kan ik onderweg even naar het thuisfront bellen, # effectieve tijdsbesteding ;). Aangekomen bij mijn vrijwilligerswerk, wordt me duidelijk dat er vandaag weer maar 1 meisje is, maar gelukkig wel het meisje dat zo graag Engels wil leren, dus vervelen zal ik me niet. Helaas gaat ze al redelijk op tijd naar school, dus na ongeveer een uurtje ben ik alleen over met Mami Kathi. Dat geeft tenminste wel de mogelijkheid om wat te praten en vragen te stellen die ik heb. Mami Kathi zelf is gescheiden, maar erg jammer vindt ze het niet, want haar ex was agressief. Dat blijkt normaal te zijn hier; heel veel vrouwen worden hier blijkbaar mishandeld door hun echtgenoten. Verder gaf Kathi aan dat ze de meisjes over het algemeen niet zo verstandig vindt hier. Ze geven niet om school of leren in andere opzichten, ze willen alleen een vriend krijgen en zwanger worden (dat is wat zij vindt). En ik moet ook wel zeggen dat het me opgevallen was dat de meisjes heel erg veel praten over verliefd zijn en een vriend hebben, het is het eerste wat ze me vroegen toen ik de eerste keer daar kwam, en de tweede keer, en de derde keer, etc. En ook dat ze verliefd kunnen zijn in een behoorlijk extreme vorm; zo is er een meisje van 12 jaar geloof ik, dat een vriendje heeft en alleen maar over hem praat. Maar dat is niet het enige, de eerste dag dat ik daar was, liet ze me heel trots haar hand zien, met in iedere vinger een letter van zijn naam gekerfd. En ze was er echt trots op. Redelijk schokkend vond ik het. Dus in die zin kon ik wel begrijpen wat Kathi zei. Aan de andere kant zijn er zat meiden in het huis die interesse tonen in leren, zoals het meisje dat altijd Engels aan het leren is, en zijn ze regelmatig overdag urenlang bezig met hun huiswerk, dus het verhaal heeft denk ik wel 2 kanten. Maar dit geeft wel al wat meer inzicht in het gedrag van de meisjes, een soort bril om mee te kijken om het zo maar even te zeggen. Verder is me nu ook duidelijk wat voor soort meisjes hier nu eigenlijk zit; het zijn niet allemaal tienermoeders, maar allemaal meisjes met een problematisch verleden, denk aan mishandeling in de familie, gedragsproblemen, of inderdaad een kind door misbruik. Dat zijn er maar enkelen gelukkig. Ook dit verduidelijkt veel, omdat ik me echt absoluut niet voor kon stellen dat deze meisjes allemaal al een kind hadden, ze zijn zelf nog zo jong en meisjesachtig.
Dit verhelderende gesprek heeft in ieder geval heel mijn dag nuttig gemaakt, dit scheelt voor mij al zoveel in hoe ik die meisjes moet zien en hoe ik eventueel ooit eens iemand kan helpen.

Later op de dag heb ik nog bevestiging gekregen dat de Engelse lessen zeker doorgaan, dat betekent een heel goede ervaring voor mij en wat extra geldjes, die ik zeker kan gebruiken hier. Het komt neer op 3 keer per week 2 uur lesgeven aan 2 personen voor 25 sol, dat is 75 sol per week extra en dat komt neer op ongeveer 20 euro. Gelukkig hoef ik hier niet echt in sol/uur te denken, want de tijd kan ik er toch wel in investeren, alleen het totaal telt voor mij. 75 sol is misschien niet bijster veel, maar het zorgt toch dat mijn geld er wat minder hard doorheen gaat. Dus ik ben heel tevreden. In eerste instantie gaan de lessen van 7 tot 9 's avonds plaatsvinden, op donderdag, vrijdag en zaterdag en dan kijken we even hoe dit bevalt voor alledrie. Ik heb er heel erg veel zin in, het is echt een uitdaging voor me; een vreemde taal leren aan mensen in een voor mij nog vreemdere taal. We zullen zien hoe het gaat.

Tijdens het stappen, toen iedereen net naar huis wilde gaan, ben ik nog in het Spaans aan de praat geraakt met iemand, wat uitkwam op anderhalf uur pure oefening van mijn Spaans. Natuurlijk merk ik dat mijn Spaans 's avonds een stuk slechter is dan overdag, i.v.m. vermoeidheid, maar toch is dit wel echt de beste manier om je Spaans te oefenen, gewoon heel erg veel praten met mensen die alleen maar Spaans spreken, dan moet je wel. En zo leer je ook nog eens over andere culturen, ideeën en mensen.

Inderdaad een vruchtbaar dagje dus, dat belooft wat voor de rest van de week...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sharon

Actief sinds 27 April 2015
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 112805

Voorgaande reizen:

05 April 2017 - 31 Juli 2017

Rondreis Colombia

08 September 2016 - 23 December 2016

Vrijwilligerswerk + rondreis Zuid-Amerika

28 April 2015 - 15 Mei 2015

First trip

Landen bezocht: