Eerste dag vrijwilligersproject - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Sharon Heijden - WaarBenJij.nu Eerste dag vrijwilligersproject - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Sharon Heijden - WaarBenJij.nu

Eerste dag vrijwilligersproject

Door: Sharon van der Heijden

Blijf op de hoogte en volg Sharon

26 September 2016 | Peru, Cuzco

Jeej, vandaag gaat mijn vrijwilligersproject dan toch echt beginnen. Na 2 weken wennen aan de stad en het leven hier en 2 weken Spaanse les, is het wel tijd om ook echt iets serieus te gaan doen. Maar eerst, verjaardagtjid! Een Nederlandse jongen van de school is jarig en dat moet gevierd worden. Dus nadat we de ochtend gespendeerd hebben aan het verzamelen van leuke cadeautjes, was de welverdiende beloning een stuk verjaardagstaart (een van de cadeautjes). En om 2 uur werd het tijd om aan te lopen naar mijn 'werk'. Het is zo'n 35 minuten lopen vanaf de school, maarja de eerste keer een uur van tevoren aanlopen is mij kennende geen overbodige luxe. Maps.Me stuurde me helaas niet over de centrale weg in Cusco, Avenida de la Cultura, maar over een soort parallelweg; ik merkte dat ie precies dezelfde richting op liep als Av. dl Cultura, maar hij was vaker onverhard, onoverzichtelijk en je valt er meer op als toerist. De volgende keer ga ik maar weer via de andere weg, maarja de eerste keer is het toch nog maar blind vertrouwen op mijn telefoon, die de weg zeker goed heeft. Aangekomen bij Buen Pastor, waar ik mijn project doe, werd ik om mijn registratienummer gevraagd, wat ik niet had. Gelukkig mocht ik toch doorlopen en werd ik hartelijk opgevanen door de begeleidster, Kati (die door de meisjes mami genoemd wordt) en door 1 meisje. Alle andere meiden hadden een uitje. Het meisje (ik ben haar naam vergeten, alle namen zijn hier zo lang en moeilijk)en Kati probeerden me uit te leggen dat ze voorbereidingen aan het treffen waren voor een groot feest; maar het fijne begreep ik er toch niet van. Dat heeft nog zo'n 3 dagen geduurd, voordat ik volledig begreep wat dit feest inhield. Ik mocht in ieder geval gaan helpen met de voorbereidingen; figuurtes m.b.v. mallen en deze uitknippen. Nou dat kan ik zelfs, tot nu toe gaat het dus allemaal wel goed. Ik bedoel, als ze mij bij confectie zetten, hou ik mijn hart toch een beetje vast, kijkend naar mijn praktische inzicht en talenten. Dit ging goed dus, en na anderhalf uur waren ze klaar en werd ik naar huis gestuurd. Eerste dagje is dus niet echt tegengevallen, ik kan me alleen heel erg moeilijk voorstellen dat dit meisje met wie ik heb zitten knutselen ook echt een kindje heeft. Maarja, ernaar vragen is een beetje snel als je elkaar net anderhalf uur kent, en enige vorm van informatie over het huis, de meisjes en de verwachtingen die ze van mij hebben heb ik eigenlijk niet gekregen dus dat wordt nog maar even afwachten dan.

's Avonds, moest er dus een verjaardag gevierd worden. Tsja, dan gaan we toch maar even uit. 2 eindeloze potjes poolen later (we konden alle 4 niet zo goed poolen), met als gevolg een vieze pooltafel door een omgestoten glas bier en dus boze mensen van het café, was het nog maar even tijd voor de disco's, ook al was dat eigenlijk aan het begin van mijn dag absoluut niet de bedoeling geweest. Ik merk dat mijn weerstand heeft geleden onder afgelopen week; er begint een verkoudheidje op te komen, wie wordt daar nu niet blij van. Maar toch, een verjaardag is het altijd waard natuurlijk..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sharon

Actief sinds 27 April 2015
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 112857

Voorgaande reizen:

05 April 2017 - 31 Juli 2017

Rondreis Colombia

08 September 2016 - 23 December 2016

Vrijwilligerswerk + rondreis Zuid-Amerika

28 April 2015 - 15 Mei 2015

First trip

Landen bezocht: